Fiat Spider Polska

Przeniesienie napędu... - Wał napędowy - osłona i stukanie

mes - 2018-06-29, 10:19
Temat postu: Wał napędowy - osłona i stukanie
Hej,
Od samego początku wyjazdu auta towarzyszy mi dźwięk jakby uszkodzonego łożyska. Dochodzi centralnie z samochodu. Myślałem że to łożysko skrzyni ale myliłem się. Jest to blaszana osłona wokoło wału która nie wiem jaką pełni funkcje i jak mogę ją usztywnić aby nie hałasowała. Ma minimalny luz i przy jeździe stuka po bokach. Czy ktoś może poradzić co z nią zrobić lub czego brakuje? Zdjęciej poniżej.


!auto-matic - 2018-06-29, 13:47

To jest osłona/uszczelnienie wieloklina kompensującego ruchy wzdłużne wału - to jest to u fiata rwd dość powszechna usterka .
Ja to naprawiałem montując nowy pierścień gumowy w środku tej osłony (musisz odkręcić wał od skrzyni i ściągnąć cały zabierak z wału)
Jest trochę roboty ale nie ciężkiej.

mik00 - 2019-09-23, 10:32

!auto-matic,

Witam!

Jako nowy posiadacz Fiata 124 Spider chciałbym poprosić o pomoc ze stukającym wałem przy ruszaniu i zmianie biegów. Mam starą wersję wału ze stałą rurą idącą do mostu. Czy stukanie może być spowodowane wyrobieniem frezu przy wejściu do mostu czy przy połączeniu z przegubem eleastyczniym skrzyni? Dodam że nie jest to delikatne metaliczne stuknięcie a hałas jakby most miał się urwać.
Za wszelkie sugestię z góry dziękuję.

Pozdrawiam

Michał

!auto-matic - 2019-09-23, 12:24

Wiesz wał ma niewiele miejsc do stukania :
0 -krzyżaki oba
1 przy skrzyni wieloklin /rozwalona poduszka łacząca wał i skrzynię
2 w środku podpora z łożyskiem/ wieloklin łączący obie części ściągnięte nakrętką obok pierwszego krzyżaka.
3 przy tylnym moście - 4 śruby M8 łączące wał i flanszę mostu , śruba mocująca flanszę do wałka ataku klucz 30 .
Trzeba to zweryfikować na kanale lub podnośniku

kosa131 - 2019-09-27, 09:28

Witam posiadacza przedliftowego AS'a. Poszukam w dokumentacji do wczesnego 124 sedan z tym samym rozwiązaniem wału jakiś informacji.
W tej wersji jest inaczej rozwiązane prowadzenie mostu i obudowa wału pełni funkcję drązka reakcyjnego zapobiegając obracaniu się mostu względem osi koła (nowsze spidery jak i polonez albo 131 miały w tym celu drązki reakcyjne krótkie).

Automatic: w tym aucie jest inaczej. Tylna część wału od podpory do mostu idzie wewnątrz dodatkowej pochwy, która wahliwie zamocowana jest w miejscu podpory. Z resztą, wrzucę jakies rysunki to zobaczysz.

!auto-matic - 2019-09-27, 12:29

OK! dzięki Kosa - ja nie trafiłem na taki wczesny egzemplarz to pisałem wg. typowej konstrukcji późniejszych spiderów ( i innych fiatów 132 & 131 ).

Teoretycznie najbardziej podejrzany jest element oznaczony

NR 35 -RUBBER PROPSHAFT CARRIER 124 1966-69 jego defekt (kompletne zużycie) spowoduje przy ruszaniu mocne walnięcie rury o korpus mocowania do karoserii - naprawdę będzie to mocno odczuwalne !Bo wali z tyłu fotela .
Może tu dostaniesz za jedyne £27.00
Drugim elementem do sprawdzenia

(27-PROPSHAFT COUPLING 124 (DOUGHNUT) jest jak pisałem -przegub gumowy pomiędzy wałem i skrzynią (taki sam jak fiat 125 i polonez , ale na śruby M 12 a nie M 10 jak w starszych fiatach: zastosować trzeba tulejki 10x12 z takiej rurki ).
Oraz trzeci element najmniej podejrzany

- łożysko podpory wału NR 32 (PROPSHAFT BEARING - 124) zapewne typ 62205 2RS wymiary 25x52x18

mes - 2020-02-19, 19:02

!auto-matic napisał/a:
To jest osłona/uszczelnienie wieloklina kompensującego ruchy wzdłużne wału - to jest to u fiata rwd dość powszechna usterka .
Ja to naprawiałem montując nowy pierścień gumowy w środku tej osłony (musisz odkręcić wał od skrzyni i ściągnąć cały zabierak z wału)
Jest trochę roboty ale nie ciężkiej.


Czy ściągałeś całą tą osłonę? Ona jest nabijana i nie chciałbym jej ściągać w obawie, że z powrotem mogę jej nie założyć. Możesz nakierować jaki dokładnie pierścień tam montowałeś?

!auto-matic - 2020-02-19, 19:57

Nie musiałem - osłona była tak wyrobiona i luźna że przy ściąganiu z wieloklina wystarczyło mocne szarpnięcie .
Dobrałem gumowe uszczelnienie i założyłem ponownie zabierak , a na niego wpukałem plastikowym młotkiem ten dekielek - aby nie spadał zaklepałem końce na rowku zabieraka .
Fabrycznie jest to zaciskane na zabieraku po zmontowaniu na wale w całość , nikt tego nie nabija na siłę : pierw idzie osłona , potem gumowa uszczelka zostaje przeciągnięta przez wieloklin i wciśnięta do środka osłony - ciasno obejmuje przewężenie za wieloklinem , wsuwa się zabierak po wieloklinie i przy pomocy wielo- szczękowej prasy zaciska się na zabieraku w miejscu rowka na końcu . Jest to wytłoczone z miękkiej blachy - luzuje się w miarę zużywania gumowej uszczelki a potem wystarczają ruchy i drgania wału ...




Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group