Fiat Spider Polska

Przeniesienie napędu... - Skrzynia biegów

jackal - 2010-09-22, 17:25
Temat postu: Skrzynia biegów
Witajcie ;) przygladając sie rÓżnym częściom znalazłem dziwne zjawisko w swojej skrzyni , dwa czujniki u gÓry i dołu ale do czego są ? chmmmm niewiem może ktoś podpowie , nie jest to zwiazane ze wstecznym :-|
ortos - 2010-09-22, 18:04

w amerykańskich autach był 100 czujnikÓw :)
Tony Soprano - 2011-04-20, 20:12

O ile pamiętam, może to być pomocne, to aparat zapłonowy w Fiacie Ritmo Abath 130TC brał dane z czujnika na wale z przodu silnika i sprzed skrzyni biegów.

Może tu jest jakaś podpowiedź.

jackal - 2011-04-21, 08:04

Silnik 130 TC miał dwa czujniki, na kole pasowym na wale i zczytywał zębów z koła zamachowego. Te czujniki na skrzyni roszyfrowane , biegi i luz ;)
Tony Soprano - 2011-04-22, 21:46

jackal,

a co do skrzyni, a raczej przełożeń.
Siadł mi dyfr 11/41
teraz mam 11/39
planuję założyć z Łady (pochodna fiata 124...) 10/43
Czy ktoś wie jaki będzie efekt? Pytam w sensie, że na 39 jestem wolniejszy na prędkości, szybszy na przyśpieszeniu, a planuję odwrotnie, by zwolnić się troszkę na przyśpieszeniu (nieuniknione niestety przy wydłużeniu przełożenia), ale by mieć wiekszą prędkość max, a raczej konkretnie, by obniżyc obroty silnika przy poszczególnych prędkościach.
Obecnie mam 3000 przy około 95 km/h... I przy około 160 kilka zamykam białe pole w obrotomierzu...

jackal - 2011-04-26, 07:02

to zależy od jak chcesz się poruszać, ja osobiście jestem za mocnymi przełożeniami na początku prędkości maksymalnej nie ma co w spiderze bo to bezsensu, odnośnie dyfra sam jestem ciekawy przełożeń od łady i czy siądzie ;)
Tony Soprano - 2011-04-26, 20:41

Jacka, kopa, to auto ma wystarczającego.
Poza tym, co do prędkości, nie chodzi mi by szybko jeżdzić,ale męczy mnie jazda z prędkościa 90km/h przy około 3300obr/min
Dlatego chcę wydłużyć przełożenie dyfra by trochę obniżyć prędkość obrotową silnika prz prędkości około 90km.h, bo taką często się jeżdżi.
Do kopa, to ja mam motocykl.
Chociaż jak pisałem, w przyszłości plan zamontowania kompresora.


Dyfr będzie zmieniany w maju/czerwcu.
Dam znać jak wyjdzie.

jackal - 2011-04-27, 07:10

Tony widzę podobnie jak ja :) do kopa jest motocykl ,czym śmigasz? (ZZR1400 mocy wystarcza) , muszę podjechać do ciebie przy okazji mam rodzinę w tamtych stronach. Odnośnie kompresorka ładuje Volumexa do 124 Coupe też jestem ciekawy wyników.
Tony Soprano - 2011-04-27, 15:17

Ja się uczę jeżdzić dopiero - Kawasaki Versys (KLE 650).
Jackal, zapraszam, zapraszam.
A co do kompresora, to najpierw u mnie idzie dyfer razem ze sprężynami, póżniej postaram się ubrać Spidera w
http://www.ompracing.it/d...uctcode=HA/737E
lub
http://www.ompracing.it/d...ctcode=HA/757/N

A potem pójdzie silnik (wałek, kompletny układ wydechowy Abartha i na koniec kompresor).

Także projekt przewiduje na 3 lata zabawy i dokładania klocków.

jackal - 2011-04-28, 06:46

Tony słuchaj odwiedzę na pewno, ale powiedz masz linka do układu wydechowego Abartha ? gdzie takie cudo można kupić? a kompresor chcesz sam zamontować ? tego tak samo się nie da?! Pozdrawiam !!
Tony Soprano - 2011-04-28, 11:47

Jackal,
www.spider-point.com
Na pierwszej stronie po wybraniu opcji samochodu (spider fiat vs spider alfa).
Pojawi Ci sie strona z rzeczami, które mają w ofercie do sprzedania i tam sobie poszukaj.
Wałki też posiadają z Abartha.

Kompressor sam montuje.
Czy montaż jest ciężki?
Wyjście z wału napędowego na kółko od dodatkowego paska, mocowanie kopresora, połączenie paskiem z wcześniej wymienionym kołem pasowym, do kompresora doprowadzone powietrze po filtrze i powietrze z kompresora do gażnika.
Silnik praktycznie działa jak wolnossący, gdyż doładowanie jest stosunkowo małe w porównaniu z układem turbo, oraz jest liniowe.

ant_eater - 2011-04-28, 16:51

Tony, do jakiego silnika wsadzasz Volumex? W swoim czasie wsadzilismy z kolega kompresor do seryjnego 2.0 DOHC na plaskich tlokach z nieobnizona kompresja w 124 AC i rezultaty byly delikatnie mowiac rozczarowujace. Stukanie wystepowalo nawet przy 98 oktanach, w polaczeniu z seryjnym silnikiem bylo to przyslowiowe rzezbienie w guvnie, auto nie jechalo.
jackal - 2011-04-29, 06:52

witam ;) Volumex nie na darmo ma obniżoną kompresję z tąd te różnice, sprawa dokładnie opisana jest na forum Crofta, nie tylko założyć kompresor ;) koło zamachowe w Volumex jest z dociskiem 230 już różnice, a przy fabryce dają 135 koni wiec nie rezultat, można więcej przy zwykłym 1800 na dwóch gaźnikach ;)
Tony Soprano - 2011-04-29, 07:20

Silnik jak wcześniej pisałem z Ritmo 130 TC
ant_eater - 2011-04-29, 07:56

Uuu to przy kompresji 9,4 bedziesz musial jezdzic na paliwie lotniczym z dodatkiem oktanowym, zeby taka kombinacja nie stukala ;-)
jackal - 2011-04-29, 13:33

Moja propozycja mocy w 130 TC który obecnie mam, w dążeniu do mocy a nie zepsuciu ;) wymiana wałków rozrządu na agresywne 302 stopnie + wtrysk N-Alpha ;) nie pytaj ile zyskasz!!!!!! Do admina post odnośnie skrzyni!!!!!! a nie silników i tuningu !!!!!!!!
andreoz - 2011-04-29, 16:58

jackal napisał/a:
Do admina post odnośnie skrzyni!!!!!! a nie silników i tuningu !!!!!!!!

Witam
Że co???jaśniej proszę:)

Tony Soprano - 2011-04-29, 21:02

Skrzynia biegów to przełożenia.
A my tutaj piszemy o przełożeniach mocy na koła.
I o przełożeniu elementów, by tej mocy było więcej.
Poza tym, gdy już zwiększymy tę moc, to by przełożyć ją na skrzynię biegów, będziemy musieli iść po sprzęgle.
Więc tak naprawdę rozmowa o powiększaniu mocy zazębia się z tematem.
Chociaż Offtop jest dość dobry.

To co mi podpowiadacie? Odprężyć?

jackal - 2011-04-29, 21:09

Zgodnie pisząc jeśli drazymy temat dalej i admin nie krzyczy :) to zakladasz skrzynię z 132 mirafiori racing abarth która tam siada - ( mam takowe ) tam są stalowe synchronizatory , wiec nie martwisz sie o upalanie paczki , zostaje wał i dyfer , zostawiasz silnik 130 tc + wtrysk ( nie zapominamy o hamulach )
ant_eater - 2011-04-29, 21:37

Jesli masz oryginalny, kompletny motor ze 130 TC, to nie ma sensu go rozbierac i odprezac. Gruba uszczelka nie zrobi tu zadnej roboty (poza tym to jest to druciarskie odprezanie), a pruc silnik ze 130 TC zeby odprezyc wsadzajac inne tloki to troche tak, jak zlamac sobie reke, zeby nie isc na kartkowke z matmy :) Doladowanie silnika o tak wysokiej kompresji na sto procent zaowocuje stukaniem i notorycznym wydmuchiwaniem uszczelki. Raczej szukalbym oryginalnego silnika z Volumexa, kompletnego, doprowadzilbym go do oryginalnego stanu z osprzetem i taki setup wtedy mozna potraktowac jako baze do dalszych modyfikacji.
Tony Soprano - 2011-04-29, 22:11

mrowkarz, jest to jakieś rozwiązanie, ale wtedy, to już bym raczej wogóle szedł po bandzie i bym szukał 8V z Delty na turbinie...

A wtrysk...
Wolę gażnik.
Chociaz nie wiem czemu.

A co do tłoków, to zawsze można włożyc odkuwkę. Wtedy to już wogóle zabawa będzie.

ant_eater - 2011-04-29, 22:24

Z odpowiednia kasa i zapalem mozna wszystko, nawet V8 hemi wpruc...
Janusz - 2011-04-30, 20:27

Rany. Ale po co to wszystko? Szykujecie spidery do wyczynu?
Tony Soprano - 2011-05-01, 06:41

Mrówkarz, oczywiście.
Ale ok, wracamy do punktu wyjścia.
Najpierw i tak mu wymienię przełożenie dyfra.
A co dalej, to będę informował.

jackal - 2011-05-02, 11:46

Mam Tony pytanko czy masz jakiegoś fachowca od dyfrów czy masz taki igła stan gotowiec do przełożenia, pytam bo gości co znają się na dyfrach na lekarstwo ;)
Tony Soprano - 2011-05-02, 23:52

Nie mam fachowca od dyfrów.

Kupuje na www.jacars.pl zębatkę atakującą i odbierającą i wkładam do dyfra z nadzieją, że ten system zadziała.

jackal - 2011-05-04, 10:07

no co ty? tak ot sobie kupujesz i wkładasz ?? a regulacja? nikt niechce się jej podjąć ?
Tony Soprano - 2011-05-05, 15:16

U mnie w firmie jako kierowcę mamy mechanika z własnym warsztatem.
Więc on bierze Spidera na weekend i męczy go.
BTW, czy ktoś z Was może zna wymiary chłodniczki (nagrzewnicy) z ogrzewania?

jackal - 2011-05-05, 15:42

mogę ci pomierzyć jeśli potrzebujesz mam na wierzchu ;)
Tony Soprano - 2011-05-06, 22:00

Bardzo poproszę o pomiary.
!auto-matic - 2011-09-19, 10:56

zadam pytanie retoryczne raczej :
jaki typ tylnego zawieszenia ma spider ?
sztywny most !
jak taka zawieszka reaguje na Moooc/moment obr. ?
zwija się : jedno koło - prawe podkula lewe unosi
a trudno to wyeliminować z tak lekkiego wozu bez usztywnienia tyłu i dołożenia stabilizatora z argenty
130hp to granica rozsądku i ekonomi
silnik 2.0 ie 122hp/172Nm fabryka jest naprawdę ,, zadawalający " w takiej konstrukcji...

jackal - 2011-09-19, 11:50

wydaje mi się ze nie do końca piszesz ok, obniżenie i utwardzenie zawieszenia durzo daje, twarde i niższe, poszeżyć na szerokość, auto na kapcie, 4 biegowa do mocy do ścigania lub 5 na prędkość jest durzo opcji, ale się da wszystko do zrobienia ;)
!auto-matic - 2011-09-20, 11:48

jackal napisał/a:
wydaje mi się ze nie do końca piszesz ok, obniżenie i utwardzenie zawieszenia durzo daje, twarde i niższe, poszeżyć na szerokość, auto na kapcie, 4 biegowa do mocy do ścigania lub 5 na prędkość jest durzo opcji, ale się da wszystko do zrobienia ;)
jakby to powiedzieć ... skrzynia 4 to w zasadzie taka sama jak 5 u fiata tyle że bez kół 5 biegu decydująca jest przekładnia główna czyli tzw. dyfer , to jak w rowerze przedni talerz/e to przekładnia główna , a te zębatki na tylnym kole to skrzynia biegów .
ściganie ??? w klasyku ? zapomnij !!! komu teraz podskoczysz ??? chyba to nie jego epoka teraz diesle mają 120/140 hp i moment taki że hoho !
albo nova croma 200hp w 2,5TDI -albo tylko wstydu narobisz sobie prz takim styranym bmw 2,5 R6 za 10.ooo kupionym...
Tu cały urok w lekkości jazdy RWD i odkrytym dachu - żyłowanie silnika go zabija (2.0 zwłaszcza),
a takie auto powinno cieszyć właściciela dłuuugo - bierzesz laskę na pokład i dbasz aby jej fryzury zbyt nie potargać i makijażu nie rozmazać :mrgreen:

jackal - 2011-09-20, 12:13

No nie nie , nie tak , są rajdy weteranów gdzie są klasyfikacje, skrzynia 4 biegowa do spidera żadkość ale ma inne przełożenia napewno niż 5 , jeśli o silnik w spiderku to 1.6 jeden 1.8 jak w abarth rally no nie było to takie kiepskie. w kazdym razie laska na pokladzie i makijaż ok ;) pozdrawiam
!auto-matic - 2011-09-21, 11:17

oczywiście że 4 to w spiderku ewenement -bo to był samochód ,,luxusowy'' w palecie fiata.
skrzynie i slniki pochodziły od innych seryjnie robionych modeli , skrzynie były w 2 typach
1 -typ skrzynia z blasznym deklem od dołu - ten typ skrzyni był na przełomie lat 60/70 podstawowym modelem od fiata 1100 do fiata 132
model ten został podczas produkcji rozbudowany w tylnej części o V bieg (zmieniono tylny dekiel przerobiono mocowanie ,,choinki'' aby zamocować zespolone tryb V i wstecznego
i dodano do wałka zdawczego mały tryb V )
natomiast przełożenia pozostałych początkowo zostały takie same ( potem zmieniono przełożenie pomiędzy wałkiem sprzęgłowym i choinką to i zmieniły się pozostałe biegi poza IV - ten bieg jest 1:1 constans w każdej z tych skrzyń (typ 2 też)
a to dlatego że tu nic się nie zazębia - ale włączenie IV to sprzęgnięcie wałka sprzęgłowego i zdawczego ,czyli silnik bezpośrednio napędza tylny most . bieg V jest o dzielniku rzędu 0,8/0,9 czyli zwiększa obroty wału napędowego o jakieś +/- 15% ( dokładne wyliczenia to dla konkretnej skrzyni)
stary typ skrzyni został zastosowany w 125p , ładzie ,polonezie
a główna różnica polega na innym ,,dzwonie'' tzn. obudowie komory sprzęgła
fiata dohc ma rozrusznik po stronie kierowcy a lada i polonez po stronie pasażera
większość części do tego typu pasuje od poloneza ,a w przypadku poważnej awarii można zastosować skrzynie poloneza przekładając dzwon i tył z dźwignią zmiany biegów.

2. typ skrzyni zwany abarth i mającym oznaczenie na korpusie 131 pojawił się wraz silnikiem 2.0 ok 1977 r tu były tylko modyfikacja na typ argenty z szybszą V

skrzynia ta została przystosowana do obciążenia silnikiem o dużym m. obrotowym rzędu 200Nm - jakie potem był silnikach VX iSX z wolumexem , a nawet w TD Argenty
poprzednia skrzynia wytrzymywała dobrze do ok 140Nm
co do przekładni głównej (tylny most) fiat miał początkowo dla jednostek RWD podstawowy model 41/10 (4,1) te przełożenie było stosowane bardzo szeroko
od silników 1,3 do 1,8 i nawet z automatem ! oraz pierwsza argenta 2.0 ie
co do spiderka moje dane nie są pełne - ale fiat to fiat i szedł po łatwej drodze ;-)

jackal - 2011-09-21, 14:29

Abarth występował tylko w rally 131 chyba , no ta bene mam taką skrzynkę prawie nową , ponoć te skrzynie miały mocniejsze synchronizatory , tego niejestem pewien, pewien jestem że jest 3 razy cieższa od spiderowej. ;) i dłuższa ciut napewno . Miłą checią sie tego po zbendę braki miejsc w garażu ;) (oczywiście za godziwe banknoty )
MarioUtd - 2011-09-21, 19:08

Przepraszam, że z tym wyskakuję, ale co powiecie na temat automatu w Spiderze. Tak się składa, że u mnie jest zamontowana właśnie taka skrzynia. Kojarzę tylko, że jest 3 biegowa i od GM. Wiecie coś więcej na jej temat? Awaryjność, konserwacja, wady, zalety, budowa...
!auto-matic - 2011-09-21, 20:11

jest to typ ,,180'' GM takie same były w oplach i innych związanych z koncernem GM z lat 70 np rekordach i oczywiście w fiatach > 1971–1975 Opel Ascona / Manta / 1900, ˇ 1969–1973 Opel GT, ˇ 1971–1983 Fiat 124, ˇ 1975–1978 Fiat 131, ˇ 1972–1985 Fiat 132/argenta, ˇ 1977–1979 Peugeot 604, ˇ 1981–1982 Fiat Spider, ˇ 1983– Rover Vitesse, ˇ –1984 Rover 2300/2600, ˇ 1969–1975 Opel Olympia / Kadett, ˇ 1977-1986 some Opel-Vehicles (for example Opel Rekord-E and Opel Commodore-C Series), ˇ 1977–1987 Chevrolet Chevette, ˇ 1981–1987 Pontiac T1000, ˇ 1989–1998 Suzuki Sidekick, ˇ 1989–1998 Geo Tracker,

131 i 132 i argenta: jest nie do zabicia dla normalnego użytkownika co nie wrzuca wstecznego przy 50 km/h do przodu - sprawdzać poziom i trzeba zmienić olej czasem na 20 tysi olej to ATF II lub III taki czerwony jak opałowy olej
obecnie nawet lotos robi taki olej - poziom sprawdza się przy gorącym pracującym silniku w pozycji P lub N
3- bieg jest w tej skrzyni ,,bezpośredni"
A 3 biegi przy 2.0 są zadawalające - i duuża frajda jak się mrucząc toczy wózek...
wada - nie da się zakatować i katować silnika jak w manualu w trybie D i pali 1- 2litry więcej - silniki ożenione z tą skrzynią są doskonałej kondycji zazwyczaj ...


skrzynię zwali abarth bo pierw przeszła testy wyczynowe w tej stajni i te modele miały nadlew ,,markowy'' + sygnowane tym logo 131 2,0 sport
a seria dostała symbol 131 ale one wszystkie mają synchronizatory stalowe b.trwałe i trzeba lewusa aby im zaszkodzić :-P
a te stare mają słabsze mechanicznie mosiężne (jak 125p) co się przycierają szybciej i łatwiej je uszkodzić niż te 131 (mosiądz jest bardziej kruchy i kruszą się )


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group