"> Fiat Spider Polska :: Zobacz temat - Historia Fiata 124 Spider czyli jak to się zaczęło......
 
                                     PORTAL
                                   FORUM
                                ALBUM ZDJĘĆ
                             UŻYTKOWNICY
                          FAQ   BBCode
                       STATYSTYKI
                    DOWNLOAD

 Szukaj • Grupy • Rejestracja • Zaloguj • Chat

Poprzedni temat :: Następny temat
Historia Fiata 124 Spider czyli jak to się zaczęło......
Autor Wiadomość

andreoz 
Administrator


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 1255
Skąd: Nienadówka

Wysłany: 2013-11-01, 23:32   Historia Fiata 124 Spider czyli jak to się zaczęło......

Na początku lat 60-tych poprzednik Fiata 124 Spider wpadł w niezłe tarapaty. Fiat 1500 bo o nim mowa był całkiem udanym autem lecz na rynek weszła dosyć silna konkurencja w postaci brytyjskiej pary Spitfire MK II i MG B. Sytuacji dopełnił Peugeot modelem 404 Cabrio, który z racji uderzającego podobieństwa zaszkodził sobie i Fiatowi w zrobieniu kariery. Zarząd Fiata podjął decyzję o zmianie modelu a prace nad tym co najważniejsze w aucie które kupuje się sercem zlecił Pininfarinie. Karoseria Spidera wyszła spod ręki Stevena Thompsona Tjardaa van Starkanberga. Holender z pochodzenia narysował niezwykle udaną lekką w odbiorze karoserię z charakterystycznymi wcięciami w których znalazły się okrągłe reflektory. Ten drobny ale jakże piękny detal był w przyszłości bardzo chętnie kopiowany m.in. przez twórców Datsuna 240Z czy nawet Ferrari 275GTS. Tył auta był również atrakcyjny dla innych designerów gdyż pewne podobieństwa można znaleźć np.w koncepcie Corvetty Rondine.

Konstrukcją silnika zajął się sam Aurelio Lampredi- inżynier ze stajni Ferrari. Kawałek gumy odpowiadającej za rozrząd w miejscu znanego dobrze łańcucha rozrządu? Tak w tym silniku znajdziemy takie „szaleństwa” które dziś nikogo nie dziwią a w tamtych czasach był to pierwszy seryjnie produkowany samochód z tak napędzanym rozrządem. Pierwszy silnik jaki zastosowano w Spiderze to 1438 ccm i mocy 90KM z podwójnym wałkiem rozrządu. Jeżeli chodzi o płytę podłogową to pochodzi ona z czterodrzwiowego Fiata 124 lecz została skrócona o 14 cm Zawieszenie też przejęto ze 124-ki bez zbytnich zmian, czyli z przodu trójkątne wahacze poprzeczne a tył składał się ze sztywnego mostu i sprężyn śrubowych plus stabilizator przechyłów. Spider dostał dwuobwodowy system hamulcowy z tarczami hamulcowymi na każdym kole.

Prototyp powstał w 1965r a rok później w listopadzie 1966 z taśm Pininfariny na której montowano również Alfę Romeo Duetto/ Spider, Lancię Flavię Coupe oraz Peugeota 404 Cabrio/Coupe „zjechały” pierwsze karoserie Fiata 124 Spider. Gotowe, polakierowane nadwozia transportowano następnie do zakładu Fiata w Lingotto gdzie montowano silnik, zawieszenie itd. Z ciekawostek można dodać że gotowe samochody były testowane na torze fabrycznym znajdującym się na dachu fabryki w której następował montaż.

Pierwsze partie Spiderów otrzymały oznaczenie AS i praktycznie w całości zostały wysłane za ocean do USA. Rok później nastąpiły pierwsze zmiany w zawieszeniu gdzie stabilizator zastąpiono czterema drążkami wzdłużnymi i drążkiem Panharda a wnętrze wzbogaciło się o konsolę pomiędzy siedzeniami. Kolejny rok przyniósł zmiany pod maską: pojemność silnika urosła do 1608 ccm a moc do 110 KM. W tym miejscu powstała legenda tzw „Wielkich Cycków” a wszystko to za sprawą amerykanów którzy nazwali tak dwa wybrzuszenia powstałe na masce celem pomieszczenia nad silnikiem filtrów oczyszczających powietrze dla dwóch Weberów 40 IDF. Wlot powietrza przyjął wygląd i strukturę plastra miodu, światła cofania znalazły miejsce pod powiększonymi kloszami lamp tylnich. Wnętrze wzbogaciło się o elektryczny zegar a nazwa całego modelu została przechrzczona na BS. Od 1970r. przez dwa lata to istny „misz masz” i mix modelowy tzw BS1 który niczym nie różnił się z zewnątrz od BS poza brakiem seksualnego atrybutu w postaci Wielkich Cycków:)) i był zasilany silnikiem pochodzącym z modelu AS.

Po BS1 przyszła pora na CS z nowym silnikiem o poj. 1592ccm, gdzie tym razem centymetrów sześciennym ubyło ale to chyba za sprawą Ministrów Finansów i nakładanymi przez nich podatkami. Sprytne koncerny ucinały parę ccm-ów i silnik już łapał się do niższej klasy podatkowej. Spider rozpoczyna przygodę ze sportem w postaci modelu CSA, bardziej znany jako Abarth. Rok 1973 przynosi kolejne zmiany- tym razem centymetrów sześciennych przybywa i to prawie 200. Silnik 1796 ccm ma już całkiem duże stadko koni mechanicznych bo aż 118 a model zmienia nazwę na CS1. Rok później wg. niektórych Jankesi profanują idealną linie Fiata Spidera i wymuszają montaż tzw. safety bumpers czyli po naszemu masywnych zderzaków rurowych. W tym samym roku na terenie zakładów Fiata dochodzi do licznych incydentów, podpaleń, pobić, akcji dywersyjnych, nawet porwań wysoko postawionych członków zarządu a wszystko to wspierane przez komórki terrorystyczne Czerwone Brygady. Samochody w tym nasze Spidery nie mogły być budowane poprawnie w fabryce gdzie panował taki klimat. Więc wg ekspertów lepiej unikać Spiderów z lat 73-74 gdyż istnieje prawdopodobieństwo że „coś” w tych autach w ramach dywersji zostało popsute. To właśnie w tamtym okresie w Wielkiej Brytanii słowo FIAT zostaje rozszyfrowane jako „Fix It Again Tony” co w tłumaczeniu ma się jak „ Napraw to znowu Tony”.

Rok 1974 został zapamiętany jako rok w którym sprzedaż Spidera w Europie została całkowicie wstrzymana a nazwa Spideramerica pokazywała główny kierunek exportu. To właśnie w Stanach a zwłaszcza Kalifornii- miejscu gdzie najczęściej jeździły Spidery powstały restrykcyjne przepisy dotyczące norm spalin. To z tego powody nasze Spidery zostały zdławione katalizatorami, otrzymały sondy lambda czy inne wynalazki typu recyrkulator spalin. Moc silników spadła drastycznie ze 118 KM do 93. Fiat 124 Spider w Stanach Zjednoczonych odniósł niewątpliwy sukces. Część na pewno zawdzięcza swojemu egzotycznemu pochodzeniu, część swojej pięknej lini a część na pewno swoim oszczędnym silnikom palącym mniej o połowę w porównaniu z olbrzymimi amerykańskimi krążownikami co w latach kryzysu paliwowego na pewno miało olbrzymi wpływ na decyzję zakupu. Rok 1977 przyniósł zmiany w postaci wprowadzenia modelu CS2 oraz silnika 2.0 który kilka miesięcy później otrzymał wtrysk L-Jetronic firmy Bosch- era gaźnika minęła bezpowrotnie.

W 1982 Spider wraca na Stary Kontynent pod nazwą Spidereuropa a produkcję przejmuje całkowicie wcześniejszy producent karoserii- Pininfarina. Najmocniejszy Spider jaki powstał już pod znakiem nowego producenta miał 135 KM wyciskanych z dwulitrowego silnika który wspierał się mechaniczną turbosprężarką Roots. Powstało tylko kilkaset egzemplarzy DS Volumex który to dziś uchodzi za białego kruka którego ciężko upolować. Wg oficjalnych źródeł koniec produkcji Spidera/Spidereuropa nastąpił 30 lipca 1985 roku po wyprodukowaniu 198020 szt. Jednak komuś w zarządzie podobały się okrągłe liczby i zarządzono wznowienie produkcji do poziomu 200 tyś szt. Naprawdę ostatni już Spider zjechał z taśmy 27 listopada 1985 roku.


KONIEC
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

 Fiat Spider Polska

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group  template created by

szpak modified by Andreoz. Copyright Andreoz 2010-2017  

Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 23